¿Quieres que te enviemos los artículos por correo? cast / cat / Más

Descarregar

Dediquem bona part del programa d’aquesta setmana a explicar el cas Megaupload des de tots els àmbits, que són molts i bastant complexos. Acabem el programa parlant del nou oligopoli televisiu amb els dos grans grups: Telecinco i Antena 3.

14 comentarios Menéame

  1. Domingo, 22 de enero de 2012 a las 01:32 | #1

    Bona nit,

    Donades les explicacions d’en Feno, no em queda més remei que aclarir que utilitzar el BitTorrent, així com el emule i similars, no és delicte, com a mínim a Espanya, ja que no es fa amb ànim de lucre (veure ref [1] i [2]).

    També és interessant la següent sentencia al respecte. També, perdoneu l’autocita, fa anys vaig escriure un article sobre el tema, tot i que potser està una mica desactualitzat.

    En quant a parlar sobre Megaupload i el seu ànim de lucre o no, crec que és irrellevant, donat que la legislació estatunidenca és diferent de la nostra. D’altra banda, el que considero més perillós és el fet d’aplicar legislació estatunidenca a ciutadans que no ho són (diria que Nova Zelanda té una legislació similar o bé tindrà un tractat, però desconec la situació jurídica del socis europeus).

    [1] Circular de la Fiscalia General de l’Estat del 2006 (pàgines 34, 35 i 36)
    [2] Llei de Propietat Intelectual

  2. Domingo, 22 de enero de 2012 a las 15:16 | #2

    Per a aclarir el tema del lucre, cito de la teva referència [1]

    > quien coloca a través de un servidor en un sitio de la Red obras protegidas sin autorización del titular de los derechos de explotación, [...] si no está acreditada ninguna contraprestación para él, no concurrirá el elemento típico del ánimo de lucro, pudiendo perseguirse esa conducta sólo como ilícito civil.

    És a dir, pujar una peli és ilícit. No sé quina categoria legal té, però no és 100% legal com ens volen fer creure

    > Respecto del usuario que “baja o se descarga de la Red” una obra, y obtiene ésta sin contraprestación, como consecuencia de un acto de comunicación no autorizado realizado por otro, realiza una copia privada de la obra que no puede ser considerado como conducta penalmente típica.

    I per tant, baixar pelis sense ànim de lucre és legal perquè entra dintre del camp de còpia privada.

    La distribució i exhibició són una altra cosa, però vaja, en el tema de transferències, el que deia sempre Andy Ramos: baixar és legal, pujar-ho, no tant.

  3. Domingo, 22 de enero de 2012 a las 16:41 | #3

    Jo no he dit que sigui completament legal, he dit que no es delicte; de totes maneres, les úniques sentències fins al moment que han anat pel civil no han prosperat.

  4. Domingo, 22 de enero de 2012 a las 17:41 | #4

    No conec la diferència entre “legal” “ilícit jurídic” “delicte” i tot això, però tens raó, no hi ha hagut cap sentència incriminatòria per el moment. De totes maneres volia aclarir que el torrent no és 100% legal, lícit, o com es digui en llenguatge jurídic. Vaja, que ens poden tocar la pera amb la llei a la mà…

  5. Galceran Orriols
    Domingo, 22 de enero de 2012 a las 18:08 | #5

    > quien coloca a través de un servidor en un sitio de la Red obras protegidas sin autorización del titular de los derechos de explotación, [...] si no está acreditada ninguna contraprestación para él, no concurrirá el elemento típico del ánimo de lucro, pudiendo perseguirse esa conducta sólo como ilícito civil.
    És a dir, pujar una peli és ilícit. No sé quina categoria legal té, però no és 100% legal com ens volen fer creure

    Una pregunta: Què és un “servidor”? Perquè quan hom posa a disposició d’altri un arxiu (diguem, per exemple, una película) mitjançant un programa P2P, no ho està pujant enlloc, l’arxiu no es mou del seu disc dur del seu PC personal (que jo no sabia que fos un servidor!). I què es “en un sitio de la Red”?

  6. Lunes, 23 de enero de 2012 a las 09:54 | #6

    Et puc dir el que és un servidor en termes informàtics, però no en termes legals. No sé quina era la intenció del legislador (allò que comentem tant) però per a mi un client de torrent és també un servidor. No és un ordinador dedicat 100% a servir continguts (i.e. “servidor hardware”) però corre un software que serveix dades (i.e. “servidor software”)

    És ambigu i em sembla que ho han deixat al criteri del jutge. Si jo fos el legislador hauria eliminat la part [a través de un servidor en un sitio de la Red] perquè tot són servidors i tot són “sitios de la red”, malgrat que la cultura popular ens digui el contrari.

  7. Galceran Orriols
    Lunes, 23 de enero de 2012 a las 15:00 | #7

    Però s’entèn on vull anar a parar? El llenguatge construeix la realitat, i al cap i a la fi, la interpretació de les lleis acaba sent “asírsela con papel de fumar” amb les paraules. Per tant, el redactat de la llei pot acabar sent rellevant, i més si els estaments legals (jutges, etc) tenen el coneixement que tenen d’aquest camp…

  8. entropico
    Lunes, 23 de enero de 2012 a las 16:24 | #8

    Molt informatiu i esclaridor, encara vaig pel minut 25.

    No estic d’acord amb que aquest tipus d’informació no es pugui donar als mitjans de comunicación de masses (de fet als diaris encara es poden trobar alguns articles informatius) I sino, que deixin de dir-se telenoticies, informatius, etc i posin directament presentadores del playboy en pilotes.

    Per cert, per a quan un tractament mediatic dels jets/iots/orgies de droga i sexe dels nostre ladrilleros espanyols, que a més a més van arruinar el pais? Ho dic per greuje comparatiu amb el Kim-dot-com. Qualsevol alcalde de poble de més de 60.000 habitants a Espanya gasta mes en drogues i furcias que els de megaupload.

  9. Galceran Orriols
    Martes, 24 de enero de 2012 a las 10:24 | #9

    Qualsevol alcalde de poble de més de 60.000 habitants a Espanya gasta mes en drogues i furcias que els de megaupload.

    Sense desmerèixer el doble raser que denuncies, seria de bona educació no atribuir llancívolament consum de drogues i prostitució a un col·lectiu sencer com poden ser els alcaldes i alcaldesses, quan no n’hi ha una evidència més enllà de possibles casos puntuals.

  10. maeghith
    Martes, 24 de enero de 2012 a las 21:00 | #10

    Jo quan sento l’argument de “sense anim de lucre”, ho tradueixo com “en l’ambit privat”; jo tinc assimilat que es fa servir de drecera per no enrollarse massa.

    Despres, respecte de si allò que es puja amb el p2p es punible d’alguna manera, recordo que vaig llegir que qui baixa amb aquests mitjans, com la seva intenció no es pujar, alló que puja no es pot considerar com que está fent el paper de servidor.

    A veure si ho trobo…

    Això se li sembla pero crec que no es: ni el creador de software p2p, ni el proveïdor d’enllaços, ni l’usuari de una red p2p vulneren cap dret.

    …bo, no aconsegueixo trobar res més concret, pero amb això estic satisfet.

    PD: una mica off-topic sobre els enllaços p2p:

    en nuestro derecho, plenamente ajustado a la normativa comunitaria, no está prohibido favorecer, orientar o ayudar mediante enlaces, en la búsqueda de archivos que contengan obras protegidas para lograr su posterior descarga a través de las llamadas redes P2P

  11. entropico
    Miércoles, 25 de enero de 2012 a las 16:55 | #11

    Galceran Orriols :

    Qualsevol alcalde de poble de més de 60.000 habitants a Espanya gasta mes en drogues i furcias que els de megaupload.

    Sense desmerèixer el doble raser que denuncies, seria de bona educació no atribuir llancívolament consum de drogues i prostitució a un col·lectiu sencer com poden ser els alcaldes i alcaldesses, quan no n’hi ha una evidència més enllà de possibles casos puntuals.

    Cert, però ja m’enteneu. Per ex. no s’ha robat tant als bancs com a les caixes, i això és un fet encara que no es pugui generalitzar.

    I un dels centres de dilapidació de diners reconeguts són els hay-untamientos. Coi, si el propi nom ja ho diu!

  12. entropico
    Miércoles, 25 de enero de 2012 a las 17:09 | #12

    Crec que no ha quedat clar el que volia dir (a banda del double-standard):

    * No estic dient que els de megaupload siguin puteros-casineros (referencia Futurama més que senyalar conductes concretes)

    * Si estic dient que als hay-untamientos i a les autono-suyas està instal.lada una corrupció molt relacionada amb “la crisi” i la bankia-rota.

    I ho sento per totes les persones honrades o mes-o-menys honrades que es dediquen a politica profesionalment, però “la crisi” té uns responsables i no són els bancs.

    Vinga, one more time: http://qmunty.com/blog/2010/01/15/conferencia-de-ricardo-verges/

  13. MaTa
    Jueves, 26 de enero de 2012 a las 18:52 | #13

    No havia sentit fins avui el podcast.

    Explicació BRILLANT del tema i les seves implicacions. Felicitats. Ha sigut un dels millors podcasts que heu fet. Tant de bo tinguéssiu mes repercussió mediàtica.

  14. Jueves, 26 de enero de 2012 a las 23:16 | #14

    @MaTa
    Gràcies, de debó.

  1. Sin trackbacks aún.

Antes de dejar un comentario, ten presente dos normas básicas, por favor. Exprésate con libertad pero sin faltar al respeto. Y, para que todos nos evitemos problemas, no dejes contenidos ilegales, como textos plagiados, opiniones racistas o que inciten a la violencia, difamaciones y esas cosas feas que salen en los programas de la tele.

Sólo borraremos comentarios que nos puedan meter en un lío; por lo demás, disfruta de la web, y recuerda que eres el único responsable de tus opiniones.

Ah! Si la conversa està en castellà t'agrairiem que, per cortesia, deixis la teva resposta en aquest idioma.

Aviso SPAM: Tenemos un filtro anti-spam muy agresivo; si tras refrescar la página un par de veces ves que tu comentario no se ha publicado, es que está en la cola de moderación; danos unos minutos para que lo revisemos manualmente, por favor.