¿Quieres que te enviemos los artículos por correo? cast / cat / Más

L’espectacle mediàtic d’aquests dies sobre les polèmiques (i falsejades) declaracions del Papa sobre la SIDA a l’Àfrica han estat lamentables. Des de crítiques ad hominem a crides perquè sigui jutjat per crims contra la humanitat, diaris, televisions i organitzacions de tot el món li han tirat tot el que tenien, agafant les seves paraules fora de context i prenent-les amb els arguments tergiversats, en lloc d’apreciar el profund coneixement que contenen.

La mentida més extesa (i la que vaig sentir en primer lloc per TV3) va ser que el Papa va dir que “Els condons empitjoren el problema del SIDA”. Si un metge o un biòleg haguès dit això sense context, per suposat que seria reprobable. Els condons ajuden, estúpids. Però el Papa no va dir això, ni parlava de medicina. Les seves paraules reals van ser aquestes (la transcripció original és aquesta, per si algú sap italià).

If the soul is lacking, if Africans do not help one another, the scourge cannot be resolved by distributing condoms; quite the contrary, we risk worsening the problem. The solution can only come through a twofold commitment: firstly, the humanization of sexuality, in other words a spiritual and human renewal bringing a new way of behaving towards one another; and secondly, true friendship, above all with those who are suffering, a readiness – even through personal sacrifice – to be present with those who suffer. And these are the factors that help and bring visible progress.

Veient el paràgraf sencer s’entén el que volia dir en Benet XVI. I també s’entén perquè la premsa no el va entendre, doncs el text parla de l’ànima, i els periodistes fa temps que van demostrar que d’això no en tenen. Però pels que encara conservem una mica de sentit comú és senzill de veure què pretenia comunicar el Papa amb aquestes paraules.

Limitar-se a enviar uns quants milions de condons cada any no és una solució seriosa al problema, i menys a l’Àfrica, en una terra tan allunyada de la civilització. És una solució que permet als governs occidentals, per exemple a l’espanyol, sentir-se be i solidaris amb el tercer mon i aquestes coses que es porten tan de moda últimament, però a efectes pràctics no fa més que retrassar la resolució, afegir segons a una conta enrere que no para.

Per seguir l’analogia de l’home que passa fam i els peixos, l’equivalent del plantejament actual de les estratègies anti-SIDA de la UNAIDS és senzillament anar donant peix regularment al pobre home fins el dia en que, per algun miracle, deixi de tenir gana (es podria argumentar que aquest “miracle” és la tant esperada vacuna contra la SIDA, però en el hipotètic cas de que es descobreixi a curt termini m’agradarà veure com es produeix i distribueix). El Papa, amb la claredat de ment que el caracteritza, ha remarcat allò que és evident: S’ha de fer entendre a l’home que deixarà de tenir gana quan es posi a pescar, i a continuació ensenyar-li a fer-ho.

Amb aquesta filosofia la USAID va crear fa anys el programa ABC (Abstinence/Being Faithfull/Condoms), que ha estat operant a diversos països de l’Àfrica des del segle passat. Aquest programa es basa en tres punts: Promulgar l’abstinència com a millor mètode antiinfecció, estimular la fidelitat de les parelles per limitar els vectors possibles d’infecció, i ensenyar i estimular l’ús del preservatiu (de la mateixa manera com ho fa la UNAIDS). És a mitges un programa d’ajuda i a mitjes un experiment social, dissenyat per africans, per intentar canviar les tendències barbàriques dels llocs on es va implantar, i permetre una regeneració al mateix temps de salut, moral i qualitat de vida a la regió.

Els resultats de tal programa han sigut variats però en global positius. Uganda va veure reduïda la seva taxa d’infecció de SIDA del 15% al 6% entre el 1991 i el 2004, i altres països de la regió han  notat millores similars des de l’implantació d’aquest programa. Això no ha impedit que la premsa i organitzacions de tot el món hagin criticat la mesura per les seves connotacions religioses i hagin fet tot el possible per esquitxar la seva reputació i despreciar els seus resultats. El fet de que el programa sigui financiat per una organització del govern americà, i que hagi rebut una gran empenta gràcies als fons destinats a ella pel demoníac ex-president Bush no ajuda gaire als ulls dels mitjans internacionals.

Més important que les simples taxes d’infecció és el canvi que poc a poc aquesta i altres iniciatives en molts camps poden anar inflingint en la psicologia dels diferents pobles africans. Una autèntica solució és aquella que és autosostinguda, que arribat a un moment ja no precisa d’intervenció exterior. Un cop l’home ha aprés a pescar i té la motivació, mai més ens haurem de preocupar per ell. Si els països africans, tant el poble com el seus dirigents, es convencen de que necessiten canviar per trobar un final a la epidèmia i són instruïts per a tal fi, no caldrà enviar cap carregament més a l’altra banda del mediterrani. Així ens podrem començar a preocupar dels infectats que tenim a Europa mateix, o d’altres temes més seriosos.

Tenim la fortuna de tenir un Papa més savi del que podriem haver demanat. Però no espereu que ningú de per aquí li ho reconegui. Per als europeus la veritat i la moral són dos cadàvers enterrats furtivament al jardí, i no toleraran que ningú se’ls posi a cavar.

17 comentarios Menéame

  1. nospam
    Jueves, 19 de marzo de 2009 a las 16:03 | #1

    “the scourge cannot be resolved by distributing condoms; quite the contrary, we risk worsening the problem. ”

    How deep is the cruelty of a man who knows (or should know) that for so many women in Africa abstinence is not an option and still says things like these?

  2. Casimir Casas
    Jueves, 19 de marzo de 2009 a las 16:20 | #2

    Oriol, dues coses. En primer lloc, està molt bé pregonar l’abstinencia i la fidelitat com a mesures per prevenir la malaltia. Ara permet que dubti de la virtuositat i força de voluntat humana (sobretot masculina) en temes de llit. Crec que resultaria molt més efectiva la castració. No ens enganyem, aquí el que cal es fomentar una educació sexual sólida, per a que la població entengui que s’han de fer servir els condons. No entro en la discussió que comentaves, sobre el rentat de cara dels paisos del primer mon, que enviant condons es pensen que ja esta tot solucionat. Aquí probablement tens raó.

    En segon lloc, dius que tenim la fortuna de tenir un Papa savi. En que et bases? Pots argumentar que a la societat actual, la moral, la ética, etc… estan mortes i enterrades. Tot és discutible. Però el món és tal com és. El món real és així, i el que no ho vegi així (com l’estament eclesiàstic), viu en una altra época.

  3. Jueves, 19 de marzo de 2009 a las 16:21 | #3

    @nospam
    You know, actually, if you take the whole sentence in context, what he is saying is that condoms are not the solution (nor the problem as you seem to imply he means), and that the fact that for so many women in Africa abstinence doesn’t work IS the underlying problem. He is advocating for a change of perspective, not so focused in AIDS by itself but in the degraded morals and stagnating attitude of many african nations.

    This doesn’t show cruelty but a higher spirit and view very uncommon nowadays, in the age of deconstructionism and postmodernism. We need more guys like him.

  4. Friki del año 2005
    Viernes, 20 de marzo de 2009 a las 00:48 | #4

    ¿Cuando aprenderá la humanidad que más allá de los temas de fe la moral de las grandes religiones es intrínsecamente buena para las sociedades?
    Hay que reconocer que la religión es una estructura social que hace a las propias sociedades más capaces de adaptarse a su entorno y a sobrevivir.
    Quizás la mejor manera de hacer que mundo funcionara sería hacer más caso al Papa (y al Dalai Lama y análogos). No son advenedizos, son gente sesuda que realiza profundos estudios filosóficos. Y por mucho que la gente diga, no se mueven por dinero o intereses ocultos, así que sus indicaciones son mucho más fiables que las de cualquier político. La fe es motivo más que suficiente para hacer lo que hacen. El que se mueve por intereses es Dan Brown.
    Quiero felicitar a Oriol, conocido por ser un ateo convencido, ya que demuestra su falta de prejuicios al reconocer que las estructuras morales creadas por las religiones son beneficiosas para la sociedad. Mucha gente se queda con la anécdota, con el cura pederasta de turno o con el recuerdo de una guerra de religión cuyos verdaderos motivos eran meramente políticos. Oriol ha traspasado esa barrera que nubla junto a ciertas substancias prohibidas la mente de los presuntos intelectuales de izquierdas (los intelectuales de izquierdas de verdad son muy respetuosos). A ver quién le sigue…

  5. Viernes, 20 de marzo de 2009 a las 13:51 | #5

    @Casimir Casas
    Com que veig que ningú més posa res replicaré :P

    Primer de tot et dono la raó en la qüestió de la virtuositat (i si hi penses veuràs que els cristians en general i el papa en concret també). Naturalment l’ideal seria que tothom seguís aquests principis i innumerables problemes tant de salut com d’altres temes completament diferents s’arreglarien. No és així, ni ningú espera que ho sigui, però això no invalida el plantejament. Senzillament en disminueix l’eficàcia, que de totes maneres continua sent significativa.

    Dic que el Papa és savi perquè és capaç de veure a través dels vels que els mitjans de comunicació, el sistema educatiu, els governs i la societat en general han posat davant nostre i observar el problema real, no li preocupa quedar be i no li importa dir les coses tal com són. Podriem demanar alguna cosa més al Pontífex? (inb4 teories conspiratives, no va per aquí la cosa).

    I respecte a la última part, podria argumentar donada la evidencia naturalesa cíclica de grans aspectes humans, que l’Esglèsia viu en el futur :P Estàs en la llibertat de dir que el món és així. Jo dic que la societat no pot aguantar massa temps sense unes morals bàsiques (amb o sense religions) de les que cada dia desapareixen més, i que ja hem començat a pagar la factura. Per suposat, tant sols és una opinió.

    PS: Algú pot posar un comentari en alemany o francés i així acabem d’arrodonir el post? Ara, aquests si que no els podré contestar :P

  6. Casimir Casas
    Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 09:00 | #6

    Hi ha tants i tants vels davant els nostres ulls!! I els religiosos no són menys importants que els que comentes. Hem fa gracia que diguis que un d’ells és el sistema educatiu, més tenint en compte que si hi ha hagut un sistema educatiu adoctrinador ha estat el de les escoles religioses. Ara bé, he de concedir que hi ha l’altre extrem. Crec que tots dos vam estudiar a la mateixa escola, pública i láica. Allà, o eres catalanista, del barça i d’esquerres, o eres un paria. De totes maneres, a mesura que et fas gran (estudies, llegeixes, tens la primera feina, pagues els teus primers impostos, etc…) veus les coses des d’una altra perspectiva. Segueixo sent del barça, catalanista i d’esquerres, pero no soc un integrista, i estic dispossat a cedir (bé, potser amb el barça si que soc una mica talibá).

    Ah! Per a ser bona persona i tenir uns mínims morals i étics no cal que vingui ningú a dirme el que haig de fer i que no haig de fer. Crec que realment aquest és el punt principal del que volia dir. Com dic, jo no crec en deu, no vaig a l’esglesia des de fa molts anys.

    Pots argumentar que tinc uns bons valors morals perque els meus pares m’han educat bé, i que ells si són creients i van tenir una educació molt més religiosa. Es a dir, que aquests valors m’han arribat per conductes secundaris. Però francament, aixó tampoc ho trobo acceptable, perque és com dir que només les religions et poden aportar aquests valors. I que jo sàpiga, aquí ningú té aquesta potestat.

    Pel que fa al tema del SIDA estrictament, crec que és més important aturar la malaltia amb les armes més efectives de que es disposin (condons), i no amb bona voluntat i abstinencia. El papa pot estar molt preocupat per les animes dels pecadors que es posen la goma, pero jo hem preocupo més de les persones que encara estan vives. És així de simple, que collons li importa tenir l’anima neta i pura, a un home de trenta anys que s’està a punt de morir de SIDA?

    En fi, simplement és la meva opinió.

  7. Carlosestacabreado
    Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 12:37 | #7

    No he llegit les respostes però vull felicitar a Oriol per la seva exposició (me ha sorprendido mucho ver que no solo parafraseas a los demás…jaja…es broma…). Hi ha una creixent i desproporcionada crítica contra qualsevol cosa que vingui des d’una opinió realitzada des d’un entorn religiós (això és un fenomen que succeeix arreu del món i que s’hauria d’estudiar). El tema es tradueix en el següent, la tema opinió prové d’un entorn religiós? Doncs estic en contra, no se que has dit exactament, però crec entendre que no m’agrada. El que si es cert i no me n’amagaré pas es que la religió ha decepcionat a molts dels que creiem en Déu i encara molt més als que no creuen que aprofiten qualsevol opinió (tinguin o no raó) per carregar contra tot el que ells representin. Em quedo amb aquella frase de Jesús que deia una cosa semblant a “escolteu el que ells diuen, però no feu el que ells fan”. Moltes vegades tenen raó en les coses que diuen però moltes altres, fa mal veure que el que diuen i el que fan està a molta distancia del que ells pretenen que facin els altres (la societat).

  8. Torcuato Limones
    Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 15:04 | #8

    @Carlosestacabreado
    D’això res, estic totalment en desacord amb que es critique qualsevol cosa que vinga de l’Església.

    Per exemple, es critica a l’Església quan tracta de jugar el paper de la ciència. Són plans diferents, i no hauria d’haver problemes. Però no és així, i per això sempre tindran a gent en contra, perquè fiquen els nassos no toca. La SIDA es un altre exemple.

    I sobre política, només has d’escoltar un ratet al matí la cadena dels bisbes, i veuràs si les seues opinions són extremistes o no.

  9. Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 15:51 | #9

    @Carlosestacabreado

    Benvingut al thread, també m’ha sorprés veure una crítica treballada ;) Estic completament d’acord amb tu, doncs com ha dit en Friki del año 2005 a pesar de les aparences sóc ateïsta. Simplement crec que en aquesta qüestió s’ha de fer cas a la cita que cites, en el sentit de no fixar-se en el discurs més teològic, i sí fixar-se en el cantó filosòfic de l’assumpte. És en aquest cantó en el que el Papa i jo coincidim. Ara, no em comencis amb el tema de Deu i la seva bondat i omnipotencia i tal que li monto un flame al Pontífex (només de pensar-hi ja m’agafen ganes).

    @Torcuato Limones

    Torcuato, es que tu estàs pensant en els bisbes autòctons de la collita de l’Opus Dei. Per fortuna són una espècie exclusiva del país, si te’n vas a un altre lloc la cosa és molt més raonable. I el problema de que el Papa “es fiqui en ciència” és que la gent creu que és això el que està fent, quan en realitat fa judicis de valors sobre tals coses, no diu pas que tal descobriment o tal mètode sigui cert o no.

    L’exemple que he posat a l’article i que veig replicat als comentaris, és que quan el Papa va dir que els condons no són la solució (+ tota la resta del paràgraf) no es refereix a que els condons no funcionin, no siguin útils, o que no s’hagin de fer servir, sinó que vol dir que els condons no adrecen el que ell percep com l’arrel del problema, ergo, no són la solució, sense implicar tota la resta de coses que he dit.

  10. Carlosestacabreado
    Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 20:29 | #10

    @Torcuato Limones
    Completament d’acord que l’església no s’ha de posar en temes científics i molt menys polítics. Per desgracia això ha passat moltes vegades en el transcurs de l’història amb els horribles resultats que tots coneixem (església recolzant feixismes, cremant lliure pensadors…). Malgrat tot, i com diu l’Oriol, quan PARLEN (no actuen) sobre ètica i filosofia, s’ha de reconèixer que en saben un munt i no se per quina raó en l’actualitat hom espera que simplement parlin per “afusellarlos” a “pedrades” (qui estigui lliure de culpa…jejeje)…
    Però a mi m’agradaria també parlar sobre molts científics que creen dogmes (com l’evolució de darwin) que en el segle 21 continua essent TEORIA no demostrada (hi han centenars de teories evolutives més avançades que aquesta) i que en canvi s’ha convertit en una veritat absoluta ensenyada a totes les escoles. No es bo que la religió trepitgi la ciència però tampoc es correcte que la ciència no provada es converteixi en una religió ja que aleshores elevem als científics a la categoria de Déus i deixem les normes morals pels Déus de les mentides o les mitges veritats que per mi son els polítics que utilitzen la pseudo-ciència popular precisament per ser més populars .
    Les opinions son certes,falses o indemostrables independentment d’on vinguin i qui les generi.

  11. Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 20:39 | #11

    @Carlosestacabreado
    En Popper diria que les opinions son falses o indemostrades, però mai certes :P Però en fi, tecnicitats apart…

    Tot i que estic completament d’acord amb el fet de que la ciència s’està dogmatitzant progressivament (per exemple en el cas de la climatologia i EL CANVI CLIMAAAATIIIIIIC, tremoleu pecadors!), crec que has triat un mal exemple en fixar-te en l’evolució de Darwin. Tot i que la teoria tal com la va expressar Darwin no és estrictament certa, efectuant ajustos molt petits en ella (per exemple, fent servir la versió fractal de la formulació de Darwin) i amanint-ho amb una mica de teoria de sistemes complexos el resultat és molt satisfactori.

    Problema, que aquestes versions noves i “vàlides”, que per un matemàtic/físic/biòleg/boig són mitjanament senzilles de comprendre, per un xaval de bàsica, ESO o batxillerat és (literalment) “rocket science”. L’alternativa fàcil, per tant, és explicar la versió històrica de Darwin i quedar-se tant amples. Així que, tot i que sóc de la mateixa opinió que tu en altres camps, en aquest en concret molt em temo que és una qüestió de simple practicalitat.

  12. Carlosestacabreado
    Sábado, 21 de marzo de 2009 a las 21:34 | #12

    @Oriol Gargallo
    Jajaja, el canvi climàtic també és un mal exemple… crec, ja que es una de les coses (l’augment de la temperatura GLOBAL, constatada en medicions independents), altre tema es que molts en fan una visió apocal.líptica. Completament d’acord amb la resta.

    Tornant al tema papal… quan algú te raó te raó i m’és igual que sigui el van damme o el papa… (no crec que això provoqui un flame pero ho intento)

    PD.- Ja tinc la NESPRESSO… com us la faig arribar? Ara que de regal res… a canvi vull un laptop d’aquests amb linux (aquests de 200€)

  13. judith
    Martes, 24 de marzo de 2009 a las 00:30 | #13

    Ich bin nicht in alles einverstanden mit dir. Ich wollte trotzdem sagen dass die beste Lösung were vieleicht das Afrika nicht mehr so ein armes Continent were. So würden wir so viele probleme lösen! Nicht nur über AIDS, sondern auch über das Tema das Zu viele Menchen auf die Welt gibt.

    Això estarà probabalement ple de faltes. Però és el que hi ha, no he aprés mai a escriure correctament en alemany (tot i que l’utilitzo més que no pas el castellà escrit).
    Tchüs!

  14. Martes, 24 de marzo de 2009 a las 00:59 | #14

    Per als dropos, via Google Translator:

    judith :
    No estic d’acord amb tot el que hi ha en tu. Encara volia dir que la millor solució per a l’Àfrica van ser potser no com un continent pobre. El que resoldria molts problemes! No es tracta només de SIDA sinó també sobre el Tema Massa persones no aptes en el món.

    …sembla que els estudiants de filologia germànica continuarant lliures d’atur per uns quants anys més

  15. Judith
    Martes, 24 de marzo de 2009 a las 10:10 | #15

    Carlos Fenollosa :
    Per als dropos, via Google Translator:

    judith :
    No estic d’acord amb tot el que hi ha en tu. Encara volia dir que la millor solució per a l’Àfrica van ser potser no com un continent pobre. El que resoldria molts problemes! No es tracta només de SIDA sinó també sobre el Tema Massa persones no aptes en el món.

    …sembla que els estudiants de filologia germànica continuarant lliures d’atur per uns quants anys més

    He de reconeixer que l’ha traduït millor del que pensava :P. Amb la de faltes que faig…

  16. judith
    Martes, 24 de marzo de 2009 a las 21:13 | #16

    bé, amb això no volia dir pas que fes falta un carnet de persona…

  17. judith
    Martes, 24 de marzo de 2009 a las 21:14 | #17

    judith :
    bé, amb això no volia dir pas que fes falta un carnet de persona…

    Nota: això d’aquí sobre no ho he escrit realment jo, sinó un caqñojqwvf que tinc aquí al costat.

  1. Sin trackbacks aún.

Antes de dejar un comentario, ten presente dos normas básicas, por favor. Exprésate con libertad pero sin faltar al respeto. Y, para que todos nos evitemos problemas, no dejes contenidos ilegales, como textos plagiados, opiniones racistas o que inciten a la violencia, difamaciones y esas cosas feas que salen en los programas de la tele.

Sólo borraremos comentarios que nos puedan meter en un lío; por lo demás, disfruta de la web, y recuerda que eres el único responsable de tus opiniones.

Ah! Si la conversa està en castellà t'agrairiem que, per cortesia, deixis la teva resposta en aquest idioma.

Aviso SPAM: Tenemos un filtro anti-spam muy agresivo; si tras refrescar la página un par de veces ves que tu comentario no se ha publicado, es que está en la cola de moderación; danos unos minutos para que lo revisemos manualmente, por favor.